Konges Sløjds personalehåndbog


Med personalehåndbogen vil vi gerne fortælle lidt om, hvor fedt det er at være medarbejder hos Konges Sløjd – til alle. Derfor er en del af personalehåndbogen åben, så du kan læse med. Måske er vores virksomhed lige noget for dig? 

Samtidigt vil vi gerne gribe nye medarbejdere og forberede dem bedst muligt til deres første arbejdsdag. Derfor er en del af personalehåndbogen intern og kræver et kodeord for at få adgang.

Et spørgsmål mange stiller er: ”Hvorfor navnet Konges Sløjd?”  

Den første del af navnet ’Konges’ henviser til vores stifters efternavn. Kvinden, der for otte år siden skabte det første Konges Sløjd produkt i en kælder på Vesterbro, hedder nemlig Emilie Konge. Hun har arvet det særlige efternavn fra sin oldefar. Anden del af navnet ’Sløjd’ er et gammelt svensk ord, der forbindes med godt og solidt håndværk. Et ord, der er inspireret af, at Emilie tidligere producerede træborde – men som også stemmer overens med designfilosofien hos Konges Sløjd. Nemlig at skabe særligt smukke og holdbare produkter.

 

Konges Sløjd – fra en lille kælder til den store verden

I 2014 stod Emilie Konge overfor en udfordring. Hun var lige blevet mor for første gang og var på udkig efter trygt babyudstyr, tøj i neutrale farver og sjove prints. Hendes søgen endte blindt – så hun besluttede sig for at skabe sit eget univers.

Sky-uroen var hendes første kreation, som hun lavede i hånden i en lille kælder på Vesterbro. Emilie begyndte at dele billeder af sit koncept på Instagram, og på kort tid steg interessen og efterspørgslen.

Virksomheden har fortsat voldsomt vokseværk og har i dag bredt sig til hele verden. Om det er på legepladsen i København, i en pool i Thailand eller på en café i Frankrig, så er der en god mulighed for at spotte et glad barn med Konges Sløjd produkter.

Alt bliver fortsat designet in-house fra hovedkontoret i hjertet af København. Ambitionen er at gøre Konges Sløjd til et globalt livsstilsbrand og blive et af verdens førende inden for børnetøj og interiør.

 

Stolthed og ingen fordomme

Konges Sløjd er en mangfoldig og inkluderende arbejdsplads, som sigter efter at repræsentere så mange forskellige baggrunde, synspunkter og erfaringer som muligt. Vi elsker kollegaer, som har holdninger, meninger, initiativ og en smule uforudsigelighed. Hos Konges Sløjd lever kreativitet i skønt sammenspil med administrativ organisering. Gennemsyrende værdier er ordentlighed, kreativitet og kant.

Du er med på en vækstrejse. Det betyder både, at vi alle giver en hånd med, hvis der pludseligt opstår et behov, samt at vi hver især jagter ambitiøse mål indenfor vores egen faglighed. Det kræver en stor ”yes we can” attitude og fleksibilitet, men det skaber også en helt særlig energi, som er fælles for alle Konges Sløjd medarbejdere. 

Vi er et modigt team med positive, omsorgsfulde og kreativt tænkende mennesker, som er ambitiøse i arbejdet med at bygge Konges sløjd op til at blive et globalt livsstilsbrand. 

 

Hvad oplever du som medarbejder
  • Vi vil gerne holde fingeren på pulsen hos vores medarbejdere. Derfor laver Konges Sløjd en række faste samtaler og undersøgelser: 
  • 10 ugers samtale med nærmeste leder, hvor formålet er at lave en gensidig forventningsafstemning omkring opstarten
  • 6 måneders måling på on-boarding, hvor du bedes svare på nogle spørgsmål om din opstart
  • Årlig udviklingssamtale, hvor du og din leder har en samtale om trivsel, udvikling, planer og mål
  • APV survey, hvor du bedes svare på spørgsmål om det fysiske og psykiske arbejdsmiljø
  • Lønvurderingssamtale
  • Exitsamtale, hvor du af HR bliver inviteret til en samtale om, hvad du tænker, der er vigtigt at være opmærksom på - både i forhold til, hvad der skal holdes fast i og hvad der skal udvikles på i jobbet
  •  

    Do’s and Don’t 

    Flest do’s 😊

     

    Do’s
  • Kom på fornavn hurtigst muligt med alle kolleger. Vi bliver hurtigt flere og flere og alle skal være med til at bidrage til vores rare kontormiljø. Vær derfor nysgerrig på kolleger og deres opgaver
  • Vi hylder mødre, men vores mødre (eller fædre) er her ikke for at rydde op. Vi er en stor familie og hjælpes ad med at holde styr på tingene. Du har selvfølgelig et ansvar for at rydde op, ikke bare på din plads, men i det område, du arbejder i og i fællesområderne
  • Når tingene går stærkt, er transparens vigtigt. Din kalender skal altid være 100% opdateret, ligesom du på Teams kan specificere, hvad du går og rocker. På den måde hjælper du dine kollegaer med at undgå at løbe forvildede rundt og lede efter dig
  • Tag gerne noget frokost med hjem, så der ikke går mad til spilde
  •  

    Don’t
  • Vi prøver at mindske det miljømæssige aftryk med særlig fokus på bæredygtige løsninger. Derfor må du ikke blande dit affald og smide det hele i samme skraldespand
  • Ingen rygning eller to-go kaffekopper på kontoret
  • Vi værner om vores kultur, og ser derfor gerne, at folk er så meget på kontoret som muligt på samme tid. Hjemmearbejde er ok, når det giver mening. Men vi sætter pris på, at du møder fysisk op på arbejdet, så vi kan være her sammen og for hinanden
  •  

    Ansvarlighed, omtanke og vilde ideer 

    Vi arbejder efter FN’s verdensmål. I 2025 strategien fokuserer vi på ”empowering moms” gennem mål 5 og 8, samt ”responsible production” gennem mål 6, 12 og 13. Derfor har vi indgået et samarbejde med Grevinde Danner organisationen om at donere produkter, som kan hjælpe cirka 60 familier årligt, og organiserer indsamling via vores webshop og events. 

    Fra vores årlige lagersalg bliver overskydende overtøj samlet sammen og doneret til New Life Africa International, som deler tøjet ud til udsatte børn i Kenya. På Odense universitet hospital kan de små for tidligt nyfødte babyer blive klædt på fra vores Preborn kollektion, så de kan starte livet i tøj som passer i størrelsen. 

    Vi har GOTS certificering og i 2022 planlægger vi at skrive under på UN Global Compact. På lokalt niveau forsøger vi altid at støtte små virksomheder, når vi eksempelvis køber brød, blomster eller julegaver. Desuden deltager Emilie Konge i et iværksætternetværk med henblik på videns- og erfaringsdeling. 

    Siden starten i 2014 har Konges Sløjd modtaget 4 gazelle priser, og fik i 2021 en 11. plads i Scandinavian Trend Institutes modebrancheanalyse over top150 indenfor danske producenter og agenter i beklædning målt på årsresultatet og offentliggjort i branchebladet Tøj nr. 4 2021.

    Grænserne for Konges Sløjd universet bliver hele tiden skubbet med nye produkter. Produkterne må gerne have kant som eksempelvis brystformede bideringe i forskellige hudfarver, eller være praktisk charmerende som Lemon dørstopperen, eller være til alle aldre som fødselsdagstoget. Produktporteføljen spænder lige fra tapet, over et vaffeljern og til en dukkeklapvogn – og til næste sæson finder vi igen på helt nye ting. 

     

    Sådan fejrer og fester vi
  • Hver mandag og fredag morgen dufter kontoret af nybagte morgenboller
  • Vi forsøger at holde fredagsbar en gang i kvartalet, men for en sikkerhedsskyld, har vi altid champagne på køl
  • Når der er din fødselsdag, må du vælge tre instrumenter, og så synger vi alle sammen for dig
  • Vi giver gode gaver både til fødselsdag og jul
  • Vores årlige pakkespil er legendarisk for den jublende energi
  • Og så afholder vi selvfølgelig både sommerfest og julefrokost
  • Are you in the right place?